Tonica

Praktijk voor Coaching Vorden

 oranjemuzieknoten 

- Met Muziek-

Beste koorleden, zangleerlingen en andere zangliefhebbers,

Nu we allemaal thuis moeten blijven vanwege het Coronavirus, bied ik jullie op deze pagina wat handvatten om in je eigen woonomgeving toch te blijven zingen en je stemconditie op peil te houden. je vindt hier zangoefeningen, zangvideos, inzingers en tips/trucs. Onderaan de pagina vind je de filmpjes. Ik nodig jullie ook van harte uit jullie vragen, opmerkingen en ideeen met mij te delen via mijn Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Basis inzingprogramma voor thuis:

Houding

- recht staan, borstbeen geheven, schouders ontspannen laag, iets op de voorvoet staan, actieve houding, kin laag, lang maken over de rug alsof er een touwtje gespannen is van je kruin naar het plafond
- uitrekken en ‘appeltjes plukken’
- schouders losmaken, onderkaak losmaken (wawawa), knieën los (niet op slot)
- klop je hele lijf met je handen los en controleer of je niks onnodig aanspant
- stamp stevig met je voeten op de grond
- lach als een blij kind, ongedwongen vrije lach, voel de ruimte in je keel en mond

Adem

- helemaal uitademen, mond open (verbaasd kijken), buik ontspannen terwijl je je laat volstromen met lucht. De schouders blijven ontspannen hangen, alleen de buik bolt op.
- Op pufjes door de mond uitademen en daarna met snufjes door de neus weer inademen
- een hele grote 'kaars' in 1 teug uitblazen en je meteen weer laten volstromen
- de adem naar een plek op je romp sturen waar je handen liggen

Articulatie

- allemaal korte ddd's, tttt's en nnn-en zeggen, eventueel op ritme
- steek je tong uit en haal hem langzaam naar binnen
- op hoog tempo en op toon uitspreken: 'pannenkoeken bakken', boterbloemen plukken'
- klinkers naar voren in de mond zingen, richting de lippen en plek in de ruimte kiezen waar je naartoe zingt: focus
- klinkers benaderen vanuit de ademvocaalruimten (zing ze vanuit de plek in je lijf waar ze het beste waarneembaar zijn op de adem, dus oe in het bekken, aa in maagstreek, ee in de breedte van je romp, oo op borsthoogte, ie vanaf je sleutelbeen omhoog en uu vanuit je tenen omhoog tot voorbij je kruin) Leg je handen op de bewuste plek en zing de klank ernaar toe en voel het uitzetten en terugveren van je lijf.

Raketoefeningen

- allerlei loopjes, hoger en iets lager (niet heel laag) zonder kracht te zetten en soepel op de stem
- neuriën van een lied op mmm, nnn of -ng
- glissandi, dus (maandagochtend-)sirenes zingen op oh, ah of mm (met verbaads open gezicht

Resonantie

- neuriën
- in zangmasker zingen: je koontjes op stokjes zetten, vage glimlach, neusvleugels breed, kaak los
- canon : neem oom en non en miena mee (benadruk de m en n)

De drie voorwaarden om goed te zingen:
Geen naar voren gestoken, gespannen kaak, noodzakelijk twang en ademsteun!

Leer noten lezen tijdens de Corona-crisis! Met hartelijke dank aan Rob Koolemans voor de duidelijke uitleg.